Bakgrund
Yrkesroll: 
Marketing Manager
Företag: 
Skola: 
Mälardalens högskola
Stad: 
Stockholm
Intressen: 
Jag umgås med mina vänner och min familj. Jag tycker mycket om att läsa och är med i två olika bokcirklar. Resa är ett annat intresse, senaste resan gick till Argentina. Jag försöker att träna för att hålla mig i form men helt ärligt så går det i perioder.
Framtidsplaner: 
Jag vill fortsätta att jobba med marknadsföring och kommunikation gärna på ett relativt stort företag. Några resor ska jag också planera.
Intervju
Varför valde du just den här utbildningen? 
Det kändes som ett rätt självklart val efter gymnasiet. Jag har alltid tyckt att det varit spännande med marknadsföring och tyckte att ekonomi kändes som en bra bas.
Vad har du gjort efter att du tagit examen? 
När jag tog min examen sommaren 2002 var det relativt svårt att få jobb som motsvarande min utbildning. Jag var på lite olika arbetsplatser och gjorde allt från att jobba med telemarketing till att sitta i reception. Vintern 2003 fick jag jobb på Fortum.
Hur fick du ditt nuvarande jobb? 
Jag jobbade på en annan enhet på Fortum när fick jag syn på detta jobb på vårt intranät och sökte det. Det var en lång anställningsprocess som sträckte sig från juni till oktober. Det var pirrigt innan allt var klart!
Berätta om ditt nuvarande jobb!: 
50% av min arbetstid lägger jag på Fortums varumärkesprojekt Energihjälpen. Jag ansvarar för den externa kommunikationen inom projektet. Resterande 50 % jobbar jag med att ordna seminarier samt ta fram annonser och material till våra olika försäljningskanaler.
Hur har du nytta av din utbildning i din nuvarande yrkesroll? 
Jag har stor nytta av min utbildning, framförallt förhållningssättet att vara kritiskt granskande. Det är en bra utgångspunkt när man granskar mycket texter.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? 
Jag har väldigt mycket kontakt med våra reklambyråer. Jag skriver briefar (beställningar) för olika reklam- och annonskampanjer. Tillsammans med byrån och interna projektgruppen jobbar vi sedan fram ett kampanjförslag, som ska godkännas och förankras innan vi går ut med en kampanj. Jag ansvarar också för var vi ska synas, det kan t ex vara i TV, dagspress eller på Internet. Tillsammans med vår mediabyrå bokar jag mediautrymme för respektive kampanj för att få maximal effekt. Mina dagar består av mycket möten och mycket korrekturläsande. Det är jättekul att se "sin" kampanj i t ex en dagstidning efter allt jobb man har lagt ner innan det kommer ut i tryck.
Varför sökte du jobb på just ditt företag? 
Det var en slump. Efter att jag pluggat klart jobbade jag som konsult och blev uthyrd till Fortum. Jag trivs jättebra på Fortum, därför har jag stannat kvar.
Hur ser din framtid ut på företaget? Finns det några utvecklingsmöjligheter? : 
Sedan jag började på Fortum för fem år sedan har mina arbetsuppgifter skiftat. Jag känner att jag utvecklas hela tiden och växer med mina arbetsuppgifter. Vårt varumärkesprojekt har jag jobbat med i ca ett år och det är nog det roligaste jag gjort sedan jag började här. Så länge man känner att man utvecklas så jobbar jag gärna kvar. Fortum uppmuntrar arbetsrotation och många av mina kollegor har jobbat på fler olika enheter.