Månadens krönika -av Selmir Draganovic


Månadens krönika -av selmir draganovic Köra med grönt samvete Miljöbilar. Stora som små, man ser de varje dag i trafiken. Titt som tätt står en ful Toyota Prius i stel silvermetallic parkerad på en Konsum-parkeringen i sällskap med någon annan trist miljöbil som Saab 9-5 Biopower. De står där parkerade och glänser i solen, skryter och hånar andra politiskt inkorrekta bilar. De får också skattelättnader, vilket innebär fri parkering i samtliga zoner i vår huvudstad, slipper betala massa hemska avgifter i övriga storstäder, slipper betala miljöskatt, slipper förbruka blyfri bensin med oktanhalt 95 i mängder, slipper sotiga dieseln etc. Som ni förstår, kära läsare, miljöbilarna slipper undan det mesta via olika typer av "förmånsvärden", som det så fint heter. Till exempel kommer miljöbilägarna få minst 10 000 SEK av regeringen redan år 2009. Om jag fattat rätt, kommer bilar som heter Lexus GS450h, få en fet förmånsvärde på 91 000 SEK. Fast just den bilen är lite speciell i sig, eftersom den kostar också kalasmäktiga 650 000 SEK. Inte konstigt att dessa miljöbilar är populära, eftersom de är *alltid *politisk korrekta. Man för tusentals kronor i förmåner och de släpper ut blommor ur avgasröret. Nästan så att man skulle göra som tjuren Ferdinand: Dyka med nyllet före till pipan och lukta på avgaserna. Av totalt 27 169 nyregistrerade personbilar under april månad, står miljöbilarna för 14,3 % av försäljningen. Det är alltså bilar som Saab 9-5 Biopower, Ford Focus/Volvo V50 Flerxifuel (för er som inte visste det, så delar Volvo V50 F med sin brors Ford Focus' samma Flexifuel-motor), Toyota Prius etc. Många av dessa bilar snittar sina koldioxidutsläpp på 140 g/km. Och som grädde på mosen, har hotshotsen i EU spikat upp en ny lag - nej förlåt - "lagförslag", som säger att år 2012 ska alla nyregistrerade bilar inte släppa mer än 130g CO2/km. Kul va? Det innebär att även dagens miljöbilar blir helt plötsligt miljösvin och kanske utan några som helst förmåner! Hade detta införts i år, skulle bilar som Volvo C30 F och Saab 9-3 Biopower inte haft en suck att klara de nya koldioxidkraven. Varför det då? Jo, Volvo C30 F släpper ut 140g CO2/km (alltså 10g mer) och Saab 9-3 Biopower släpper ut hela 221g (!) CO2/km. Men tillverkarna hjärntvättar oss unga ständigt med reklam som visas titt som tätt på TV. Reklam som handlar om miljön. Som till exempel Saabs reklam på "nya" 9-3 Biopower, med en miljötema utav guds like och en miljölåt som heter "Release me" från Oh Laura. Kändisarna börjar ratta fula Toyota Priusar, barnfamiljerna rusar med raketfart till närmaste bilhandlare, ALLA vill helt plötsligt vara miljömedvetna helgon och skona moder natur genom att ratta en ful skitbil som har en "högteknologisk" hybridmotor utav guds like. Det har gått nu förbannat långt, så långt att även de svenska sportbilstillverkarna Koenigsegg gjort ett eget E85-lmonster vid namnet Koenigsegg CCXR. En best som levererar makalösa 1 018 hästkrafter och har ett vrid på 1 060 Nm vid 6 100 r/min. Herrejävlar, sicket Flower Power! Okej, nu vet ni lite om vad som pågår i bilvärlden just nu. Och det är nu andra saker börjar ta form. Ingen biltillverkare vill skryta med hur mycket koldioxid dennes bil släpper ut. Så vitt som jag vet, är det bara Teknikens Värld som börjat göra koldioxidtester på nya bilar. Ingen biltillverkare vill heller avslöja exakt hur de får tag på E85 och var. Politikerna - inhemska som utländska - vill bara att bilen körs på ett förnyelsebart bränsle. Hur den processen för att få fram just E85 (eller E100 senare i framtiden) ska gå till väga, det skiter de i. Att det mesta av E85 kommer från Brasiliens regnskog till exempel, det vill ingen höjdare poängtera. En skog som funnits i miljoner år och utgör tillsammans med regnskogen i Afrika och Asien vår nuvarande atmosfär. Den atmosfären gör så att alla levande varelser kan andas, få syre i blodet och kan leva. Vad händer när alla helt plötsligt vill köra med E85, även indierna och kineserna? Hur många hektar regnskog kommer det finnas då kvar i Amazonas? Vad kommer hända med vår lilla planet? Innan ni börjar skicka gästboksinlägg till mig i dussintals, tycker jag att ni ska ta en funderare över vad som är miljömedvetet och inte. Ska vi bara köra runt i 100% el-bilar eller bara som Toyota Prius, fifty-fifty? Eller ska vi kanske tillgodose efterfrågan på E85 genom att röja mer regnskog för att få plats med nya E85-träd? Vi kan väll lika gärna forsätta köra på Blyfri 95 och ha betydligt roligare med en normal bil istället! För jag vill det! Jag vill köra med en trimmad Toyota Supra och med en fet motor som halsar i sig en 95:a. Jag vill göra dounuts, helst 8:or genom att drifta med mitt vårlåk. Jag vill köra på strippen. Jag vill köra på bensin till sista droppen, tills absolut ingen olja är kvar! Det jag däremot inte vill, är att köra grönt eller köra en grön bil. Kanske jag hakar på den löjliga miljötrenden senare när jag blir någonstans mellan 40-50 bast, men inte nu. Inte när jag är i tjugoårsåldern. Kalla mig vad ni vill, men man är bara ung en gång.