Studenterna saknar lärarledda lektioner


Fler studenter har allt mindre tid med sina lärare, det visar en rapport som TCO presenterar idag. Sex av tio träffar sina lärare mindre än nio timmar i veckan och det är fler än för ett år sen. Enligt rapporten TCO kom med idag så har var tredje student mindre än fem timmars lärarledd undervisning i veckan. En äldre statlig utredning kom fram till att studenter borde få nio timmar i veckan och det har TCO utgått ifrån i rapporten. Av de som pluggar heltid når inte sex av tio studenter upp till det.

TCO: Allt färre studenter får tillräckligt med undervisning

TCO har låtit undersöka hur mycket lärarledd undervisning svenska studenter får. Resultaten visar att var tredje heltidsstudent (35 procent) har fem timmars lärarledd undervisning i veckan eller mindre. Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med förra året. Dessutom svarar sex av tio studenter att de får mindre än nio timmars undervisning i veckan, den miniminivå som det nuvarande resurstilldelningssystemet för högre utbildning bygger på. Kvaliteten i hela högskolesektorn hotas. Detta är ett långsiktigt hot mot den svenska konkurrenskraften.

Heltidsstudier motsvarande 40 timmar innebär för många studenter att de tvingas bedriva självstudier på omkring 35 av dessa timmar, ensamma i läsesalar eller tillsammans med kurskamrater, utan lärare. Studenter i ekonomi och juridik är sämst lottade i årets undersökning: de har mycket lite lärarledd tid och får en stor andel av sin undervisning i stora grupper.

En nyhet i årets undersökning är siffror om undervisningsgruppernas storlek. Storsalsföreläsningar med mer än 100 studenter är vanligast inom utbildningsområdena ekonomi, juridik och i viss mån teknik. Drygt hälften av alla studenter uppger att de oftast undervisas i mellanstora grupper med 30-100 studenter.

Sammanfattning av undersökningen:

Undervisningstid • 60 procent av studenterna uppger att de får mindre än nio timmars undervisning i veckan. I 2009 års undersökning var det 53 procent.

• 35 procent av heltidsstudenterna får fem timmars lärarledd undervisning i veckan eller mindre. 2009 var siffran 28 procent.

• Andelen studenter som får fem timmars undervisning i veckan eller mindre har ökat sedan förra året – både totalt sett och inom vart och ett av de undersökta utbildningsområdena. Detsamma gäller andelen studenter som får så lite som två timmar i veckan (med undantag för naturvetarstudenterna, vars läge är oförändrat).

• Bristen på lärarledd tid är som störst inom vetenskapsområdena humaniora, samhällsvetenskap, ekonomi, och juridik. Det är också de utbildningsområden som får minst resurser per student från staten. Åtta av tio heltidsstudenter inom humaniora har mindre än nio timmars undervisning i veckan. För samhällsvetarna är den siffran tre av fyra studenter och för juridik- och ekonomistudenter sju av tio.

• Inom teknik och vård har varannan, och naturvetenskap får fyra av tio studenter 15 timmar eller mer. Medicinstuderande får mest lärarledd undervisning, hälften har mer än 15 timmar i veckan och hela tre av fyra har nio timmar eller mer.

• 93 procent av studenterna tycker att den lärarledda undervisningen är viktig för deras inlärning.

• Studenter inom utbildningsområden med lite lärarledd tid lägger totalt sett ned mindre tid på sina studier än studenter inom utbildningsområden med mycket lärarledd tid.

Undervisningsgruppernas storlek • Drygt hälften av studenterna uppger att de oftast undervisas i grupper om mellan 30 och 100 studenter. 30 procent i mindre grupper och 8 procent i grupper om fler än 100 studenter.

• Gruppstorlekarna varierar kraftigt mellan olika utbildningsområden. De som oftast undervisas i små grupper med färre än 30 studenter är studenter inom humaniora och på lärarutbildningen. De som oftast undervisas i stora grupper med fler än 100 studenter är studenter inom ekonomi och juridik.

• Studenter i ekonomi och juridik är sämst lottade: de har mycket lite lärarledd tid och får en stor andel av sin undervisning i stora grupper.

Ur TCOs förslag för att öka undervisningstiden

• Ersättningsnivån för de studenter som har minst lärarledd tid bör höjas med omkring 30 procent till 53 000 kronor. Kostnaden för detta ligger på omkring 1,5 miljarder kronor.

• Lärosätena bör slå fast mål om lärarledd tid i styrdokument på lärosätesnivå.

• Lärosätena bör använda sina i vissa fall stora överskott till kvalitetssatsningar.

Se www.tco.se

Källa TCO