Tips inför jobbsökning via e-post


Att skicka iväg jobbansökningar via e-post kan vara både enkelt och bekvämt men det finns några saker som du bör tänka på innan du klickar på ”Skicka”. Vem vill sitta och knåpa ihop en jättebra ansökan om den ändå hamnar fel eller blir placerad i papperskorgen hos mottagaren?

1. Ditt riktiga namn i avsändaradressen Tänk på vilken e-postadress du använder! När du ska skicka ett mail till en potentiell arbetsgivare så är det inte så lämpligt att ha en e-postadress i stil med crazykitten17@hotmail.com, men det är ännu dummare att inte visa sitt riktiga namn som avsändare. Undvik även att använda någon annans e-postadress. Har du inte någon seriös e-postadress med ditt riktiga namn så skaffa en genast!

2. Skriv en bra och tydlig ämnesrad Det är inte bra att ha en tom ämnesrad i meddelandet. Skriv hellre "Jobbansökan" eller "Spontanansökan" men det finns bättre alternativ. Huvudsaken är att du underlättar för den som läser mailet. Han eller hon ska direkt veta vad det handlar om så ange gärna vilken tjänst du söker eller vad du vill jobba med. Tänk på att inte skriva en för lång ämnesrad.

3. Det personliga brevet När det gäller det personliga brevet så finns det två alternativ: att ha med det i själva mailet eller att bifoga det i en fil. Båda sätten fungerar men om du vill ha större kontroll över layouten och göra det mer lättläst så ska du välja att skriva brevet i ett ordbehandlingsprogram. I själva mailet kan du istället kort och koncist (maximalt 5-10 meningar) förklara vem du är och varför du är rätt person för jobbet.

4. Tänk på bilagorna Ditt CV och ditt personliga brev (om du valt att inte skriva det direkt i mailet) ska naturligtvis bifogas, men helst inget mer. Inga inscannade betyg eller intyg om det inte uttryckligen efterfrågas i platsannonsen. De flesta har numera en snabb internetuppkoppling men det tar fortfarande tid att hämta mail med stora bilagor. Om arbetsgivaren tycker att du är intressant så kommer du att få möjlighet att visa upp dina betyg ändå.

5. Skicka mailet till EN mottagare Skicka gärna iväg din ansökan till flera olika företag, men gör det inte samtidigt! En mottagare åt gången är bäst. Om du skickar ett massmail till 15 företag på samma gång så ser arbetsgivaren direkt att du inte ansträngt dig för att visa varför du vill jobba just där. Alla vill känna sig utvalda – även arbetsgivare. Granska ditt mail och dess bilagor också så att det inte står fel företagsnamn!