Google går om Apple för att bli världens mest värdefulla varumärke


Enligt Millward Brown Optimor, internationell varumärkesbyrå, steg värdet på Googles varumärke med 40 procent till 159 miljarder euro på ett år medan Apples minskade med 20 procent till 149 miljarder euro. Att Apple knuffas ner från tronen, beror troligen på att man inte gjort några stora lanseringar på länge.

De senaste åren har Google spenderat ungefär 178 miljarder kronor på att köpa andra företag, främst i USA. Dessutom har bolaget lanserat glasögonen Google Glass.

– Google fortsätter att ge konsumenter och näringslivet saker som de aldrig har sett förut och som de aldrig trodde var möjliga. Det syns i värdet av deras varumärke, säger Oscar Yuan, vice vd på Millward Brown Optimor.

Här är de topp tio mest värdefulla varumärken:

  1. Google, 159 miljarder USD.
  2. Apple, 149 miljarder USD.
  3. IBM, 108 miljarder USD.
  4. Microsoft, 90 miljarder USD.
  5. McDonalds, 86 miljarder USD.
  6. Coca-Cola, 81 miljarder USD.
  7. Visa, 79 miljarder USD.
  8. AT&T (telekom), 78 miljarder USD.
  9. Marlboro, 67 miljarder USD.
  10. Verizon (telekom), 63 miljarder USD.

IKEA ligger på plats 50.