En bra chef och ledarskap viktigt vid val av arbetsgivare


Enligt sju av tio ekonomer som är i början av sin karriär, är en bra chef och ett bra ledarskap egenskaperna som är viktigast hos en arbetsgivare när de söker sitt första jobb. Det visar Young Professionals Attraction Index, en ny undersökning som Academic Work tagit fram tillsammans med TNS Sifo.

Ekonomer som är i början av sin karriär fick i undersökningen, lista de tio viktigaste egenskaperna hos en potentiell arbetsgivare som de prioriterar när man ska söka jobb. Den faktorn som toppade listan var en bra chef och ett bra ledarskap.

  • För ekonomer är det viktigt med en ledare som kan få ett bra fungerande team. För att öka chansen att attrahera rätt människor är det därför viktigt att kunna visa upp att chefen och medarbetarna har en god relation som präglas av samstämmighet, säger Svante Randlert, Head of Strategic Competence Resourcing på Academic Work.

En chef som lyfter upp diskussioner, fördelar uppgifter och ger feedback till sina medarbetare. Uppmuntra sina anställda och vara en god förebild som är stark, pålitlig och transparent, ska en chef också kunna.

  • Det är otroligt viktigt att företag vet vad akademiker i början av sin karriär söker för att kunna möta deras efterfrågan. Vårt mål är att det ska vara enkelt och tydligt vad målgruppen tycker så att man sedan kan utveckla sina relationer. Vi ser att en ökad medvetenhet ger ett stort försprång hos de företag som gör detta, både på kort och på lång sikt, säger Svante Randlert.

De 10 viktigaste faktorerna som ekonomer i början av sin karriär svarade vid frågan ”Vad är viktigast när du väljer en arbetsgivare?”

  1. Bra chef/ledarskap 68%
  2. Goda utvecklingsmöjligheter 63%
  3. Trevliga arbetskollegor och en bra stämmning 60%
  4. Bra lön och förmåner 53%
  5. Eget ansvar/ egna beslut 40%
  6. Bra arbetsmiljö 39%
  7. Utmanande arbetsuppgifter 34%