Vem leder vem i skolan?


Vem leder egentligen vem i skolan? Det har Ann Ludvigsson vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Högskolan i Jönköping undersökt i sin doktorsavhandling i pedagogik. I den har hon undersökt hur skolledare och lärare ser på varandra och hur de påverkar och förstår varandra i det dagliga arbetet i skolan. Hon har också tagit reda på vilken betydelse samspelet har för skolsammanhanget. - Avhandlingen är en verksamhetsnära beskrivning av ledarskapet i tre skolor. Jag hoppas därför att den ska vara intressant för både rektorer och lärare. Men också som ett inlägg i diskussionen om skolledarskap, till exempel i den nya rektorsutbildningen, säger Ann Ludvigsson i ett pressmeddelande. Resultatet visar att skolledare och lärare formar ledarskapet tillsammans och att sociala, kulturella och politiska aspekter har stor betydelse. Hennes resultat ifrågasätter den konventionella bilden av ledare som styr sin organisation med en stark hand. Ludvigssons avhandling bygger på intervjuer och observationer av lärare och skolledare från tre olika kommunala skolor som bedriver förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamhet. Hon kommer att försvara sin doktorsavhandling på fredag, den 23 oktober. NATHALIE NORDHSTRÖM nathalie.nordhstrom@studentis.com