Ny kampanj lanseras mot lådvin


Nu startar en rikstäckande kampanj mot bag-in-box-vin. Kampanjen Change Lådvin 2010 har som syfte att skapa en bättre svensk vinkultur. Bakom kampanjen står vinimportören Mark Majzner. Med kampanjen vill han förespråka en annan typ av lådvin. Bakgrunden är att svenskarna dricker allt mer vin och att en stor del av vinet som dricks är just bag-in-box-vin. Nu hoppas Mark Majzner att hans kampanj ska få svenskarna att dricka på ett mer ansvarsfullt sätt.

Istället för bag-in-box vill han att det ska finnas bottles-in-box, det vill säga lådor med vinflaskor. Med sin kampanj vill han sprida budskapet att vindrickande borde handla om trevliga stunder i goda vänners lag och upplevelsen av själva vinet. Det ska däremot inte handla om alkoholen och mängden alkohol. Majzner har flera argument för varför han tycker att vinflaskor är ett bättre alternativ än lådvin. Bland annat påpekar han hållbarheten.

Ett annat argument som nämns är att det sägs att lådvinet har skapat en ny riskgrupp, så kallade bag ladies. Med det menas kvinnor i medelåldern som överkonsumerar lådvin. Det nämns också att lådvin innehåller mer svavel än vin på flaska. Det är en återförsäljare av alkohol, Australian Wine Club, som driver kampanjen. De säljer vin över internet och syftet med kampanjen är att de vill få folk att köpa flaskor i lådor istället för det vanliga lådvinet. De menar att lådvinet ökar risken för överkonsumtion och vill informera om dess marknadsdominans i Sverige och de skadliga effekter som det har på folkhälsan. Kampanjen kommer att pågå hela året.

NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com